fbpx

Cea mai mare provocare a digitalizării / transformării digitale o reprezintă competențele digitale

Economia actuală se bazează pe inovație, iar aceasta este motorul ce alimentează ambiția de a câștiga cota de piață și de a face diferența în produs. De asemenea, ajuta la minimizarea costurilor operaționale și la a îmbunătăți eficiența operațională, maximizând astfel profitabilitatea. Pentru aceasta, e nevoie de competențe diferite de cele pe care le avem în momentul de față. Mai ales în contextul în care tehnologia e capabilă să substituie multe operațiuni manuale, în foarte multe domenii economice.

Deficitul de competențe digitale este alarmant în special când se examinează tehnologiile noi emergente. Sondajele realizate in mediul IT indică faptul că majoritatea consideră că tehnologiile mobile, analitice, cloud și sociale sunt importante din punct de vedere strategic. Cu toate acestea, se raportează deficite majore de competențe în fiecare sector. Deficitul de competențe digitale este afectat și de numărul de femei care participă pe piața muncii. În țările membre OCDE, femeile reprezintă în prezent sub 20% din specialiștii IT. La nivel european, femeile reprezintă sub 30% din forța de muncă TIC, iar în Statele Unite, numai 23% dintre angajații din sectorul STEM (Științe Tehnologie, Inginerie și Matematica) sunt femei. Aceasta situație este și mai pronunțata o dată cu avansarea în cadrul ierarhiei organizaționale.

Șomajul în rândul tinerilor este o problema comună în toate regiunile, în ciuda tendinței de îmbunătățire a educației. In 2014 au existat mai mult de 201 de milioane de persoane fără loc de munca la nivel global, și aproape la 74 milioane de tineri (cu vârste de 15-24 de ani) au fost în căutarea de munca – rata șomajului în rândul tinerilor este, practic, de trei ori mai mare.

Când vine vorba despre generația Millenials  (21-34 ani) sociologii sunt în general de acord asupra unor trăsături comune: interesul pentru tehnologie, soarta globului din punct de vedere ecologic, sustenabilitatea, antreprenoriatul social și transformarea vieții politice.

Competența digitală este un termen general folosit pentru a descrie abilitatea unei persoane de a utiliza informația tehnologica într-un context specific (munca, timp liber, comunicare).

Atunci când menționăm competențe digitale, firesc este să ne referim doar la persoane, întrucât contextual, unui „obiect” nu ii putem asocia competență, cel mult capabilități. Dar trebuie să avem în vedere legătura dintre cele doua elemente, întrucât capabilitatea digitală a unui „obiect” va influenta competența digitală a unei persoane.

Noțiunile trebuie aprofundate și înțelese pentru a avea un limbaj comun, necesar în această eră digitală. Forța umană se pregătește în acest moment să treacă la următorul nivel de instruire, cu capacități complexe, iar pregătirea este esențială.

Competențele digitale influențează direct modul de dezvoltare a companiilor care își doresc transformarea digitală, iar efectul lor este resimțit la nivel de resurse, sisteme IT, organizație și, poate cel mai important, cultura organizațională.

Așa cum se discută în acest moment de obiective strategice de digitalizare, practic, evaluarea competențelor digitale ar trebui sa fie modalitatea de a atinge acele obiective, dacă nu obiectiv în sine.

Există multe studii privind competențele digitale, cum de altfel există și multe definiții ale principiilor discutate. Multe companii vor interpreta sau vor utiliza definițiile în moduri diferite, însă pentru cei care conduc afacerile, e esențial să înțeleagă conceptul digital și cum să îl utilizeze pentru a genera valoare afacerii.

Autor:

George Lucian Dragnea

Head of Business Unit Factory Automation in Digital Industries Division

Siemens

Digitalizarea este o oportunitate dacă putem atinge potențialul acum!

Deși multe companii au pe agenda obiectivul „digitalizare”, rămâne riscul de a deveni doar o conotație data unor procese care se desfășoară aproape la fel ca înainte (dar incorporează tehnologii și SW noi și ..sunt digitale acum), sau exista pericolul de a aloca bugete necorespunzătoare unor modificări superficiale și fără efect (sub egida digitalizării, au prioritate alte proiecte cu impact minim). Sigur, sunt multe produse digitale care au succes, chiar și proiecte pilot, laboratoare digitale, însă transformarea unor companii cu sute, mii de angajați, modele de afaceri clar stabilite și cifra de afaceri de milioane de euro e o provocare de seamă.